افزایش نرخ عوارض محصولات فولادی صادراتی

افزایش نرخ عوارض محصولات فولادی صادراتی

اخبار
دوشنبه 08 فروردین 1401

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران، مصطفی عبداللهی، اظهار داشت:

کلیه اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران با تصمیم افزایش هزینه عوارض وارد بر محصولات فولادی توافق نظر دارند تا این مسئله از نوسان قیمت ها در بازار جلوگیری کند. در عین حال بر این تاکید دارند که شیوه و روش اجرای این طرح بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت:

طبق آخرین مصوبه وزارت صمت، عوارض تنها بر محصولات نهایی زنجیره فولاد اعمال می شود که این مصوبه غیرکارشناسی بوده و باعث بهره‌وری ۳۰ درصدی کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد خواهد شد.

 

نرخ عوارض صادرات محصولات فولادی افزایش می یابد.

 

عبداللهی افزود: 

کنترل قیمت محصولات فولادی از طریق اعمال عوارض در صورتی امکان پذیر است که مواد اولیه مانند آهن اسفنجی، شمش و مواد معدنی ابتدای زنجیره هدف اصلی این افزایش عوارض باشند.

قیمت محصولات فولادی امروز را می توانید از لیست زیر مشاهده کنید:

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: 

در روزهای پایانی سال گذشته شاهد اعمال محدودیت های صادراتی برای واحدهای نوردی که محصولاتشان را به بورس عرضه نکرده بودند، از طرف وزارت صمت بودیم.

با توجه به این موضوع، اگر واحدی محصولاتش را به بورس عرضه نکند، اجازه فروش در بازارهای صادراتی را نیز نخواهند داشت که این مصوبه نوردکاران را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بر این اساس، واحدهای نوردی برای از دست ندادن بازارهای صادراتی ملزم به عرضه محصولات فولادی خود در بورس کالا هستند و این در حالی است که اختلاف ۴ تا ۷ درصدی قیمت شمش و نورد، هزینه های حمل و نقل مواد اولیه کارخانه نیز تامین نمی کند و عملا سودی نسیب نوردکاران نمی شود.

 

نوردکاران باید محصولات خود را برای صادرات، در بورس عرضه کنند.

 

وی در ادامه گفت:

 به طور معمول در پایین دست زنجیره فولاد رقابت قیمتی برای محصولاتی مانند میلگرد و نبشی وجود ندارد که البته با حمله روسیه به اوکراین، شاهد کمی رقابت در این زمینه بودیم. بر خلاف این محصولات، تعیین قیمت شمش به‌عنوان ماده اولیه همیشه رقابتی بوده است زیرا شمش ماده اولیه کارخانه هاست ولی میلگرد نیازمصرف کنندگان را تامین می کند لذا معتقدیم قیمت محصولات فولادی برای مصرف کنندگان نهایی یعنی مردم باید کاهش یابد.

وی در رابطه با شرایط تولید کنندگان شمش گفت: 

نرخ شمش بر مبنای ۹۵درصد فوب خلیج فارس حساب می شود و علاوه بر ۱۰ درصد میزان کرایه حمل و نقل، قیمت شمش به ۱۰۵درصد فوب خلیج فارس خواهد رسید.

عبداللهی در انتها گفت:

دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت به کلیه نوردکان یک ماه مهلت داده است تا محصولاتشان را در بورس عرضه کنند؛ این بدین معناست که عدم عرضه محصولات در بازار بورس، باعث آن خواهد شد که نوردکاران و فعالین صنعت فولاد شانس حضور خود را در بازارهای خارجی و صادرات محصول به آن را از دست بدهند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید