روند افزایشی قیمت فولاد در اروپا به دلیل جنگ

روند افزایشی قیمت فولاد در اروپا به دلیل جنگ

اخبار
یکشنبه 07 فروردین 1401

حمله نظامی روسیه به اوکراین، باعث شده است تا لجستیک و حمل و نقل دچار اختلال شده و تحریم ها نیز اثر مضاعف داشته است؛ قیمت فولاد و انرژی، روند افزایشی به خود در اروپا گرفته است.

روسیه پنجمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان است و اوکراین در رتبه چهاردهم قرار دارد و این دو در مجموع یک پنجم واردات به اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند. 

 

قیمت محصولات فولادی در اروپا به دلیل جنگ اوکراین افزایش یافته است.

 

قیمت ورق آهن سیاه اروپا، در سه هفته گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است و قیمت‌ها در آمریکای شمالی و چین نیز افزایش یافته است اما بسیار کمتر و حدود هفت تا هشت درصد بود. تحلیلگران اظهار کردند:

به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به افزایش خود ادامه دهد اما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌ها تا پایان این ماه و تا آوریل دوباره جهش کنند. بخش عرضه در اروپا به شدت مختل شده است و حل این مشکل مدت زیادی طول خواهد کشید.

اروپا علاوه بر ترس از دست‌دادن عرضه از روسیه و اوکراین، مجبور است با افزایش قیمت انرژی به دلیل درگیری مقابله کند. زمانی که حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه باعث افزایش قیمت نفت و گاز و باعث افزایش قیمت برق شد، البته بخش فولاد این کشور از قبل با هزینه‌های بالای انرژی مقابله می‌کند.

کوره‌های الکتریکی برای فولادسازی بیش از ۴۰ درصد از تولید اروپا را تشکیل می‌دهند که بیشتر از سایر مناطق است. 

به گفته مایکل ویدمر، تحلیلگر بانک آمریکا:

 تاثیر کامل این درگیری هنوز در داده‌های تولید نشان داده نشده است اما تولید فولاد اروپا در ژانویه به پایین‌ترین سطح فصلی از سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است.

طبق آمارهای انجمن جهانی فولاد، در ماه فوریه، تولید فولاد خام در اروپا علی الخصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نسبت به ماه قبل پیش از جنگ و در سایر نقاط اروپا، به ترتیب 2.2 و 4.8 درصد کاهش را تجربه کرده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید