آسیب‌های جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی فولاد

آسیب‌های جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی فولاد

اخبار
چهارشنبه 18 اسفند 1400

جنگ بین اوکراین و روسیه بر بازارهای جهانی به‌خصوص بازار فولاد تاثیر چشمگیری داشته است؛ در ادامه به بررسی آثار این تنش‌ها می‌پردازیم.

 فولاد از جمله بازارهایی است که تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است. از آنجایی که روسیه و اوکراین نقش مهمی در بازارهای جهانی فولاد دارند و این کشورها دارای معادن بزرگ سنگ آهن هستند ادامه درگیری ها بین این دو کشور می تواند در روند عرضه فولاد و سنگ آهن به بازارهای جهانی اختلال ایجاد کند .

تحلیلگران می گویند با ادامه این روند شاهد افزایش چشمگیر قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی خواهیم بود. همانطور که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت ها در این بازار هستیم. بر اساس آمارهای منتشر شده قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد کرده است.

در هفته گذشته سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از ۱۳۷ دلار به ۱۵۳ دلار هر تن سی اف آر رسید. علاوه بر این شاهد افزایش قیمت ها در دیگر زنجیره های فولاد بودیم.

افزایش قیمت قراضه

وضعیت جنگی و تحریم های روسیه که هر روز رو به افزایش است بازارها را نگران کرده است. به موجب افزایش این تنش ها بسیاری از بازارها افزایش قیمت داشته اند. از سوی دیگر بسیاری از فروشنده ها با امید به رشد قیمت بیشتر عقب نشینی کرده اند.

علاوه بر قیمت سنگ آهن قیمت قراضه نیز افزایش یافت. بر اساس آمارهای منتشر شده متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ ( ۲۰-۸۰ ) در ترکیه هفته گذشته رکوردهای جدید را شکست و ۵۹۵ دلار هر تن سی اف آر شد. این رقم بالاترین قیمت ثبت شده در ۱۲ سال اخیر بوده است.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن ۸ دلار رشد داشته و به ۵۰۱ دلار هر تن فوب رسید.  متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا هم ۱۰ دلار بالاتر رفت.

قیمت بیلت تحت تاثیر جنگ افزایش یافت

قیمت بیلت هم طی هفته گذشته در بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ اوکراین روند صعودی گرفت. طبق آمارهای منتشر شده متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از ۶۷۳ دلار به ۷۵۹ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در چین هم بیلت وارداتی از ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار به ۶۵۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.

 

قیمت بیلت  در بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ اوکراین روند صعودی گرفت

 

در ترکیه نیز قیمت بیلت وارداتی از ۶۹۵ تا ۷۲۰ دلار به ۸۰۰ دلار هر تن سی اف آر افزایش داشت.  همچنین متوسط قیمت بیلت صادراتی ایران نیز از ۵۹۰ دلار به ۶۰۰ تا ۶۰۳ دلار هر تن فوب افزایش داشته است.

تحلیلگران معتقدند باتوجه به شرایط موجود، روند صعودی بازار بیلت ادامه دار خواهد بود.

قیمت مقاطع افزایش یافت

هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس ۷۴۵ تا ۷۷۵ دلار هر تن فوب بود. در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی رشد جزیی یک دلاری داشت و ۸۲۹ دلار هر تن فوب ثبت شد.

میلگرد صادراتی ترکیه هم تحت تاثیر اختلال در بازار سی آی اس از ۷۵۵ دلار به ۸۳۰ تا ۹۰۰ دلار هر تن فوب افزایش داشت.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا میلگرد از ۷۸۰ دلار به ۷۸۰ تا ۷۸۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. همچنین در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از ۸۲۲ یورو به ۸۵۰ یورو هر تن درب کارخانه رسید.

افزایش قیمت ورق در بازارها

متوسط قیمت ورق صادراتی چین از ۸۱۲ دلار به ۸۴۹ دلار هر تن فوب رسید. در ترکیه نیز قیمت ورق وارداتی از ۸۸۰ تا ۹۳۰ دلار به ۹۲۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. همچنین قیمت ورق وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از ۸۱۵ تا ۸۴۰ دلار به ۸۶۰ تا ۸۸۰ دلار هر تن سی اف آر افزایش داشت. در بازار داخلی اروپا ورق گرم با ۴۰ یورو رشد به ۱۰۰۰ یورو هر تن درب کارخانه افزایش داشت. همچنین طی هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران از ۶۱۵ دلار به ۶۵۰ دلار در هر تن فوب افزایش داشته است.

 

جنگ روسیه و اوکراینبر قیمت ورق تاثیراتی داشته است.

 

آسیب بازار فولاد ایران از جنگ روسیه و اوکراین

جنگ بین روسیه و اوکراین بازار فولاد ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. به گفته رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، جنگ روسیه و اوکراین در نهایت باعث عقب‌نشینی خریداران خارجی و داخلی محصولات فولادی در ایران شده است.

تاثیر تحریم روسیه بر بازار فولاد

مساله مهمی که در حال حاضر وجود دارد نگرانی ها در خصوص تحریم های اروپا و آمریکا علیه سیستم بانکی و صنعت فولاد روسیه و تاثیر آن بر بازارهای جهانی است.

تحلیلگران معتقدند تحریم صنعت فولاد روسیه به معنای حذف سهم این کشور از بازارهای جهانی است. بدون شک، تضعیف اقتصادی این کشور در پی اجرایی شدن تحریم‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد.

اما نکته ای که حائز اهمیت است تاثیری است که این موضوع در بازار فولاد خواهد گذاشت.

عدم عرضه فولاد روسیه در بازارهای جهانی می‌تواند باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت فولاد شود . این موضوع به‌تدریج بر صنایع مصرف‌کننده تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

برخی از تحلیلگران معتقدند در فصل دوم سال ۲۰۲۲ میلادی باید منتظر افزایش بیش از ۲۱ درصدی قیمت فولاد در بازار جهانی باشیم.

البته این پیش‌بینی درصورتی محقق می‌شود که درگیری‌های روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد و تحریم صنعت فولاد روسیه هم پابرجا بماند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید