بورس کالا و قیمت گذاری مواد اولیه صنعت فولاد

بورس کالا و قیمت گذاری مواد اولیه صنعت فولاد

اخبار
دوشنبه 16 اسفند 1400

بهرام شکوری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در گفتگویی اظهار داشت:

بورس کالا به علت این‌که قابلیت تعرفه و قیمت گذاری را ندارد، بهترین مکان برای نرخ گذاری مواد اولیه در صنعت فولاد نیست؛ چراکه بهترین ابزار برای کنترل بازار تعیین قیمت مواد اولیه و تعرفه گذاری است. 

با توجه به اینکه در حال حاضر دولت در قیمت گذاری زنجیره فولاد دخالت می کند، نمی توان انتظار بهبود شرایط فعلی را داشت و این امر سبب می شود تا توازن قیمتی در زنجیره فولاد بهم بخورد.

 

بورس کالا بهترین مکان برای قیمت گذاری مواد اولیه صنعت فولاد نیست.

 

وی در ادامه گفت:

 به منظور بهبود شرایط زنجیره فولاد، نیاز است که دولت به بخش های مختلف زنجیره کمک کند تا تولیدکنندگان بتواند تولیدات خود را در بازار عرضه و مازاد آن را به بازارهای خارجی صادر کنند.

شکوری پیرو این موضوع افزود: 

عرضه و تقاضای بازار فولاد باید به صورت پیوسته تحت نظارت دولت باشد تا در صورت کمبود در بخش عرضه و تغییر قیمت ها، دولت با کاهش تعرفه سبب واردات آن محصول و در نهایت، تعادل قیمتی در بازار شود. البته باید توجه داشت که این رویه نباید صرفا مختص بازار فولاد باشد و تمامی صنایع باید در زمینه عرضه و تقاضا تحت نظارت دولت باشند.

وی در انتها در رابطه با سیاست های وزارت صمت گفت:

وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از خام فروشی مواد و کنترل نبض بازار، سیاست هایی را در نظر گرفته است و آن را روی تمام مواد معدنی اعمال نموده است؛ این سیاست کلی ممکن است بر روی تمام بخش ها نتیجه مثبتی نداشته باشد، مثلا این قانون در صادرات سنگ آهن مصداق داشته باشد ولی برای سنگ های تزیینی مصداق ندارد. همچنین این سیاست کلی در مورد نفت و گاز هم عملی نیست زیرا باعث ضرر فعالان این حوزه خواهد شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید