برق صنایع فولاد در سال جدید بیشتر قطع می‌‌شود

برق صنایع فولاد در سال جدید بیشتر قطع می‌‌شود

اخبار
یکشنبه 01 اسفند 1400

تقریبا بیشتر از یک ماه است که برق صنایعی چون فولاد و سیمان سهمیه‌بندی شده است؛ دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان و فولاد این‌طور می گویند که قطع برق این صنایع، بدون اطلاع قبلی با آن‌ها بوده و از اول دی ماه آغاز شده است. حالا تولیدکنندگان سیمان و فولاد بیش از همه نگران آغاز سال جدید و قطعی برق در آن هستند. پیش بینی می شود با توجه به کمبود بارش ها و بحران آب پیش رو، نیروگاه ها برای تامین برق دچار مشکل بیشتری شوند. 

حمیدرضا رستگار، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در همین باره می‌گوید: به ما گفته شده که در سال ۱۴۰۱، چهار ماه برق نداریم.

همچنین وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد پیش از این خسارات وارد شده قطعی برق را با توجه به میانگین‌ قیمت‌های جهانی فولاد حدود ۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

 

قطع برق صنایع فولاد باعث ایجاد ضررهای بسیاری به این صنعت شد.


چهار ماه قطع برق در سال ۱۴۰۱ در حالی رخ می‌دهد که امسال کارخانه‌های تولید فولاد تنها سه ماه برق نداشتند و چنین زیانی متحمل شدند. قرار بود با کاهش دما و شروع شش ماه سرد سال دیگر نه بخش خانگی با خاموشی مواجه شود و نه صنایع مشکل نوبت‌بندی برق داشته باشند، اما حالا قرار شده برق صنایع فولادی در سال جدید، یک ماه بیشتر از امسال قطع باشد.

البته قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۰ هم محدود به سه ماه تابستان نبود. اوایل دی ماه هم نامه‌ای منتشر شد که براساس آن، برق واحدهای فولادی دوباره سهمیه‌بندی شده بود.

قطع برق صنایع فولادی در زمستان

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، کمی پس از انتشار نامه، سهمیه‌بندی و قطع برق واحدهای تولیدی را تکذیب کرد؛ اما کمی بعد وعده داد که برق واحدهای تولیدی از ۱۲ بهمن دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد؛ اما چنین نشد و به جز آن حالا رستگار، دبیر انجمن فولاد گلایه کرده که قرار است در سال جدید برق کارخانه‌های فولادی، یک ماه بیشتر قطع باشد.

البته، آن طور که رستگار می‌گوید، هنوز هم برق همه واحدهای تولیدی وصل نشده و واحدهای فولادی کوچک و متوسط همچنان مشکل برق دارند.

قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، چند وقت پیش اعلام کرده بود سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است و سه چهارم از این یارانه متعلق به غیرخانوارهاست. یعنی به گفته رییس مجلس، بخش صنعت سه چهارم یارانه انرژی را دریافت می‌کند و بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی به صنایع می‌رسد.

طبق گفته مسئولان شرکت برق، قیمت حامل انرژی بخش خانگی قرار نیست دچار افزایش شود، اما به طور صریح و دقیق در ارتباط با قیمت برق صنایع اظهارنظری نداشته‌اند. حالا با اعلام قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۱ و همچنین گفته های تلویحی رییس مجلس، نگرانی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان بیش از گذشته است و نگران سرنوشت یارانه انرژی و قطع برق در سال ۱۴۰۱ هستند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید