کاهش تولید محصولات فولادی در کشور

کاهش تولید محصولات فولادی در کشور

اخبار
شنبه 30 بهمن 1400

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آخرین گزارش خود در خصوص میزان تولید و مصرف فرآورده‌های فولادی اعلام کرده در مجموع ۱۰ ماهه سال جاری ۲۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) در کشور تولید شده است که ۱۷ میلیون و ۴۰۷ هزار تن آن صرف مصارف داخلی گردیده است. طبق این آمار، تولید آن به نسبت زمان مشابه در سال 1399 با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شده است. طی ۱۰ ماهه سال گذشته میزان مصرف شمش فولاد معادل ۲۰ میلیون و ۲۳۱ هزار تن ثبت شده است.

همچنین از مجموع ۹ میلیون و ۴۰۵ هزار تن مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و سایر مقاطع) تولید شده در ۱۰ماهه سال جاری، هفت میلیون و ۲۴۲ آن در داخل مصرف شده است. مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه امسال هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هفت میلیون و ۸۹۲ هزار تن بوده، کمتر است.

 

مراحل ساخت محصولات فولادی را در تصویر مشاهده می کنید.

 

تولید میلگرد در ۱۰ ماهه نخست امسال ۷ میلیون و ۷۰۴ هزار تن بوده که کاهش ۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین تولید تیرآهن نیز در ۱۰ ماهه نخست امسال با کاهش ۳ درصدی به ۱ میلیون و ۳۱ هزار تن رسیده است. میزان تولید ورق گرم کشور در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، ۶ میلیون و ۸۸۵ هزار تن بوده که کاهش ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید ورق سرد نیز در ۱۰ ماهه نخست امسال ۷ درصد کاهش یافته است. تولید ورق‌های پوشش‌دار نیز در ۱۰ ماهه نخست امسال ۵ درصد کاهش یافته است.

مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته، هفت درصد کمتر شده و از هفت میلیون و ۴۳۰ هزار تن به شش میلیون و ۹۱۳ هزار تن رسیده‌است. البته باید توجه داشت که بیشتر این محصولات در تولید لوازم خانگی و قطعات خودرویی مصرف می‌شوند.

از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل ۱۶ میلیون و ۴۰۳ هزار تن ثبت شده است که ۱۴ میلیون و ۲۶۸ هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته که ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تن بوده، ۹ درصد کاهش مصرف را تجربه کرده است.

بر اساس آمار، میزان مصرف آهن اسفنجی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه گذشته تقریبا تغییری نداشته و ۶۵ هزار تن کمتر مصرف شده است. در حالیکه از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه ۱۳۹۹ معادل ۲۴ میلیون و ۸۸۸ هزار تن آهن اسفنجی در داخل مصرف شده بود، در مدت مشابه سال جاری این میزان مصرف به ۲۴ میلیون و ۸۲۳ هزار تن رسیده است.


 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید