افزایش ارزش مس در سال‌های آینده

افزایش ارزش مس در سال‌های آینده

اخبار
دوشنبه 25 بهمن 1400

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در رابطه با «طرح پیشگامان پیشرفت ایران» گفت:

در این طرح ۴۸ پروژه بزرگ در صنایع نفت، صنعت و معدن تعریف شده است که از این تعداد، هفت طرح مربوط به شرکت ملی صنایع مس ایران است که با سرمایه‌گذاری معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری انجام می‌شود.

ما برای تامین منابع مالی نیاز به برنامه‌ریزی برای مسائل خارج مرزی نداریم زیرا در سال ۱۴۰۰ علی‌رغم افزایش تولید و سودهی، تامین مالی این هفت طرح از سوی همین مجموعه صورت گرفت که نشان‌دهنده صحت این موضوع است.

 

در این تصویر، اردشیر سعدمحمدی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران را مشاهده می کنید.

 

سعدمحمدی ضمن اشاره به کیفیت بالای مس کشور، افزود:

در سال‌های آینده می‌توانیم مس را با عیار ۹۹.۹۹ تولید کنیم که با توجه به کاربرد این محصول در بخش‌های تک و نانو، شاهد افزایش تقاضای بین‌المللی برای استفاده از این محصول خواهیم بود.

وی پیرو این موضوع، ۵ دلیل اصلی استراتژیک بودن مس در آینده نه چندان دور را موارد زیر عنوان کرد:

در حال حاضر برق ۲۱ درصد از مصارف انرژی در جهان را تشکیل می‌دهد که در سال ۲۰۵۰ سهم آن به ۵۱ درصد افزایش خواهد یافت که مس مهم‌ترین عنصر در این میان است.

در خودروهای معمولی متوسط مصرف مس چهار کیلوگرم است که این میزان در خودروهای برقی به ۸۹ کیلوگرم می‌رسد و با توجه به اینکه در ۱۰ سال آینده حدود ۳۵ درصد از خودروهای جهان برقی خواهند شد، همزمان با این موضوع، افزایش تقاضای مس را نیز شاهد خواهیم بود.

 

سرانه مصرف مس، 3.2 کیلوگرم است.

 

در حال حاضر سرانه مصرف مس ۳.۲ کیلوگرم است که و از آنجایی که تا سال ۲۰۳۵، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود، شاهد افزایش تقاضای مس همزمان با افزایش جمعیت خواهیم بود.

وی علاوه بر موارد ذکر شده، سرمایه‌گذاری سالیانه چهار تریلیارد دلاری کشورهای جهان در زیرساخت‌هایی از جمله جاده‌ها، فرودگاه‌ها، ریل‌های راه‌آهن و انرژی برق که همگی نیازمند عنصر مس هستند را، پنجمین دلیل استراتژیک بودن این عنصر عنوان کرد و از این رو سرمایه‌گذاری روی آن را منطقی دانست.

سعدمحمدی در انتها عنوان کرد:

در سال ۲۰۲۱ شاهد سود دهی ۹۸ درصد بنگاه‌های تولیدکننده مس بودیم که این موضوع نشان دهنده آینده روشن و پرمنفعت این عنصر است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید