برنامه دولت سیزدهم برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس

برنامه دولت سیزدهم برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس

اخبار
سه‌شنبه 19 بهمن 1400

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

براساس برنامه دولت، عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا در اولویت برنامه‌ها برای ساماندهی بازار این کالا در کشور قرار دارد.

لطف‌الله سیاهکلی به تلاش دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و افزود:

با عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا، آمارهای این بخش و میزان مصرف و مازاد نیاز داخل شفاف می‌شود.

 وی افزود:

دولت اگر تصدی‌گری خود در اقتصاد را کاهش دهد و اصل ۴۴ قانون اساسی را رعایت کند، شاهد ساماندهی بازارهای کالایی کشور به کمک بازار سرمایه خواهیم بود.

 

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

 

سیاهکلی ادامه داد: 

باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و اجازه داد تا بخش خصوصی با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب بتوانند چشم‌انداز روشنی را از تولید و روند بازارها داشته باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر نظارت دولت بر بازار فولاد اظهار داشت:

از آنجایی که معاملات در بورس کالا مانند یک تالار شیشه‌ای شفاف و روشن است، دولت نیز باید با رصد معاملات در بورس اجازه دهد که قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود و بر مبنای داده‌های موثق اقدام به سیاست‌گذاری مطلوب کند.

"سیدرضا فاطمی امین"، وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده که:

دولت با بهره‌گیری از ۲۵ ابزار معاملاتی بورس کالا درصدد است تا کل زنجیره تولید کالاهای پایه را در بورس کالا عرضه و زمینه شفافیت و حذف سهمیه‌بندی را در مبادلات کالایی کشور مهیا کند. 

 

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

 

در همین زمینه "سیف‌الله امیری"، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرده است:

با دستورالعملی که ارائه‌شده تقریباً همه شیوه‌نامه‌های قبلی کنار می‌رود و قرار است کالاها و محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

به اعتقاد کارشناسان این رویکرد وزارت صمت به معنای برداشتن گام دوم دولت در راستای حمایت از تولید و تنظیم بهینه بازارها به دور از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید