عدم توازن سودآوری در زنجیره فولاد و تعطیلی واحدهای خصوصی

عدم توازن سودآوری در زنجیره فولاد و تعطیلی واحدهای خصوصی

اخبار
چهارشنبه 13 بهمن 1400

محمدرضا هوشمند، فعال صنعت فولاد، اظهار داشت: 

مدتی قبل زمزمه هایی مبنی بر قطعی گاز در زمستان شنیده می‌شد و از آنجایی که گاز به عنوان یک ماده اولیه و ضروری در کارخانه‌های آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قطعی گاز کارخانه‌های تولیدی آهن اسفنجی را با مشکل مواجه خواهد کرد و تولید این محصول افت چشم‌گیری خواهد داشت.

این موضوع دلیلی شد تا کارخانه‌های دولتی تولیدکننده آهن اسفنجی قیمت این محصول را افزایش دهند.

مشابه همین موضوع را در انتهای تابستان شاهد بودیم که به علت قطعلی های گسترده برق، بسیاری از کارخانه‌های فولاد میانی و شمش تعطیل شدند و آهن اسفنجی با نرخ ۸ هزار تومان هم فروخته شد.

وی افزود:

برخلاف انتظارات عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا کاهش داشت و نرخ این محصول بالاتر در نظر گرفته شد که در رابطه با این موضوع، فعالان صنعت فولاد بر این باور بودند که در پاییز هماهنگی‌هایی بین تولیدکنندگان آهن اسفنجی و بورس کالا صورت گرفت که نتیجه آن افزایش نرخ این محصول بوده است.

وی در ادامه گفت:

قیمت‌گذاری دستوری در بخش تولید شمش نیز دیده می‌شود به صورتی که وزارت صمت با اعمال فشار بر تولیدکنندگان، آنها را مجبور می‌کند تا تمام محصولات تولید شده خود را در بورس کالا عرضه کنند که این موضوع زمینه‌ساز کاهش چشمگیر قیمت شمش بر خلاف نرخ آهن اسفنجی شده است.

صحبت هایی بین کارخانه‌های تولید شمش و مسئولان وزارت صمت انجام شد که افزایش عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا را در پی داشت. البته زمانی این امر صورت گرفت که بسیاری از کارخانه‌های حوزه القایی به دلیل نرخ بالای مواد اولیه تعطیل شده بودند.

 

تولیدکنندگان آهن اسفنجی با قطعی گاز مشکلات چشم گیری دارند.

 

وی در رابطه با راه حل این مشکلات گفت:

در مرحله اول دولت باید طرح مسکن ملی و بودجه‌های عمرانی کشور را پیاده‌سازی کند که به دنبال آن سودآوری و تولید در سراسر زنجیره فولاد را شاهد خواهیم بود. مرحله بعدی آزادسازی نرخ‌ها است. البته باید به این موضوع توجه داشت که آزادی در قیمت‌گذاری نباید مخصوص بخشی از زنجیره باشد.

این فعال صنعت فولاد در انتها گفت: 

در طی سال های گذشته شاهد حضور پررنگ سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات بودیم که به واسطه آنها فعالان اقتصادی نمی‌توانستند آهن اسفنجی و سایر نهاده‌ها را با نرخ‌هایی بالاتر از ضریب مصوب وزارت صمت بفروشند که متاسفانه امروزه شاهد حضور و نظارت این ارگان‌ها نیستیم که نتیجه آن افزایش قیمت برخی محصولاتمحمدرضا و خطر تعطیلی فولادسازان در بخش خصوصی و القایی شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید