صنعت فولاد، قربانی اصلی افزایش نرخ انرژی

صنعت فولاد، قربانی اصلی افزایش نرخ انرژی

اخبار
چهارشنبه 06 بهمن 1400

محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد، اظهار داشت: 

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش نرخ انرژی بودیم و از آنجایی که بخش گسترده‌ای از مصرف گاز طبیعی در بخش آهن اسفنجی با میزان مصرفی حدود ۲۸۰ متر مکعب است، این امر باعث شوکه شدن فعالان صنعت فولاد شد.

وی افزود:

 از آنجایی که تولیدکنندگان آهن اسفنجی حاشیه سودی حدود ۴۳ درصد دارند، قطعا افزایش نرخ انرژی در آینده این بخش‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که خوشبختانه مواردی همچون نزدیکی نرخ ارز نیما و ارز بازار آزاد، افزایش صادرات و افزایش قیمت فولاد باعث جلوگیری از تعطیلی و ضرر کارخانجات می شوند و افت روند تولید زیاد چشمگیر نخواهد بود.

 

در این تصویر، محمدرضا هوشمند فعال حوزه فولاد را مشاهده می کنید.

 

هوشمند تصریح کرد:

کارخانه‌هایی که زنجیره کامل تولید را در اختیار دارند، زیاد تحت تاثیر افزایش نرخ انرژی قرار نمی‌گیرند و این در حالی است که کارخانه های القایی بیشترین ضرر را از این موضوع می‌بینند و چون تمرکز این بخش‌ها بر روی استفاده از مواد اولیه است، اگر نتوانند در تامین مواد اولیه مدیریت داشته باشند، افزایش نرخ انرژی نیز مشکلات این صنعتگران را دو چندان خواهد کرد.

بر اساس آخرین گزارش از نرخ انرژی صنایع در سال ۱۴۰۱، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب و اکسیژن معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی است و و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع، معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مصرف دارند.

 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید