سه سناریو برای قیمت فولاد در ماه‌های پیش‌رو

سه سناریو برای قیمت فولاد در ماه‌های پیش‌رو

اخبار
یکشنبه 03 بهمن 1400

در کشور ما نیز وزیر صمت معتقد به کاهش قیمت فولاد است. این پیش‌بینی با توجه به عرضه محصولات در بورس کالا و همچنین سایر اقدامات مرتبط دولت در این زمینه است.

اما برخی دیگر از کارشناسان با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و مشکلات ناشی از تورم، پیش‌بینی افزایشی در این زمینه دارند. در میان این دو سناریو، برخی دیگر نیز معتقدند که بازار با توجه به رکود فعلی نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد.

نرخ ارز،‌ میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های تولید، نرخ انرژی و تورم جهانی از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت فولاد در بازار داخلی و بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

بازار فولاد، به‌دلیل کمبود انرژی و افزایش هزینه‌های تولید با چالش‌های زیادی مواجه شده است؛ همچنین کاهش تقاضای این بازار را به دلیل کاهش ساخت‌و‌ساز و ویروس کرونا شاهد بوده‌ایم.

از این رو در این مطلب به بررسی چشم‌انداز قیمت محصولات فولادی در بازارهای مختلف داخلی و خارجی خواهیم پرداخت و پیش‌بینی کارشناسان را از آینده بازار فولاد ارائه می‌کنیم.

قیمت فولاد در بازارهای جهانی ریزشی نخواهد بود

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این‌باره گفت:

قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد یافت. شاید افزایش قیمت‌ها محسوس نباشد اما به طور یقین ریزشی هم نخواهد بود. بهبود وضعیت کرونا و همچنین آغاز فعالیت‌های عمرانی و بازگشت به شرایط عادی زندگی مانع از کاهش قیمت محصولات فولادی خواهد شد. باتوجه به بهترشدن روند بیماری کرونا و کاهش تولید فولاد در چین احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد.

 

در این تصویر، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را مشاهده می کنید.

 

در حال حاضر میزان تولیدات محصولات فولادی چین یک میلیارد تن در سال است. چین اعلام کرده در سال آینده ۱۰درصد از میزان حجم تولیدات فولادی خود را کم خواهد کرد.

از همین رو کاهش یکباره ۱۰۰ میلیون تنی محصولات فولادی چین باعث تقویت بازار خواهد شد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این روند در بازار آهن اسفنجی هم به همین شیوه باشد.

ثبات قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی

کارشناسان معتقدند در صورتی که شاهد رویداد جدیدی نباشیم احتمال اینکه قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی رو به ثبات برود زیاد است.

آنوش رحام، دبیرسندیکای لوله و پروفیل ایران در این باره گفت: قیمت محصولات فولادی در سال جدید میلادی به ثبات نسبی خواهد رسید. در حال حاضر کمبود تقاضا در بازارهای جهانی وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها در بازار فولاد دست‌کم در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۲ با ثبات همراه باشد. شرایط بازار داخل کشور بیشتر انتظاری است، یعنی فضای سیاسی در مقایسه با فضای اقتصادی در بازار داخل موثرتر است. از همین رو در صورت مثبت بودن نتایج مذاکرات احتمال اینکه قیمت کالاهای پایه‌ای کاهش یابد زیاد است.

سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت هم در این باره گفت:

رفع موانع و تحریم‌ها تاثیرمستقیمی بر روی بازارها از جمله فولاد دارد. در نتیجه مثبت در مذاکرات ثبات قیمت‌ها و یکسان‌سازی قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

 

در این تصویر، سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت را مشاهده می کنید.

 

کاهش تبعات منفی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در بازار فولاد

در همین حال مرکز مطالعاتی فیچ در جدیدترین پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده که شاهد کاهش تبعات منفی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در سال جاری میلادی خواهیم بود. بر این اساس قیمت انواع کالاهای اساسی ازجمله فولاد کاهش خواهد یافت.

بر اساس گزارش این موسسه در سال جاری میلادی قیمت هر تن فولاد به مرز ۷۵۰ دلار خواهد رسید. این قیمت در حالی است که در سال گذشته هر تن فولاد به‌طور متوسط با قیمت ۹۵۰ دلار مبادله شده است.

در این شرایط انتظار می‌رود که روند کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی ادامه یابد و طی فاصله سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی، قیمت هر تن فولاد به مرز ۵۳۵ دلار برسد که بر قیمت میلگرد و دیگر محصولات فولادی تاثیر خواهد داشت.

 

در این تصویر، نمایی از کارخانه تولیدگننده فولاد را مشاهده می کنید.

 

بنابراین باتوجه به کاهش تبعات منفی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، شاهد کاهش قیمت انواع کالاهای اساسی ازجمله فولاد در بازارهای جهانی خواهیم بود.

آمارها نشان می‌دهد که در فصل آخر سال ۲۰۲۱ قیمت فولاد در بازار آمریکا با ثبات همراه بوده است. در این شرایط انتظار می‌رود این ثبات نسبی تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.  

کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط فعلی و اطلاعات کنونی اوضاع را می‌توان نسبتا باثبات ارزیابی کرد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید