پیش بینی قیمت مس در سال 1403

پیش بینی قیمت مس در سال 1403

پیش بینی قیمت
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

مس یکی از فلزات پرمصرف برای صنعتگران است که کاربردهای متنوع و گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف صنعتی دارد. این فلز از معادن استخراج شده و بعد از فرآوری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه حجم تقاضا برای خرید فلزات مورداستفاده در صنایع همچون مس بسیار زیاد است؛ به‌ همین‌ دلیل، قیمت آن‌ها دستخوش نوسانات متعددی می‌شود. در چنین مواقعی، باید قیمت فلز را پیش بینی کرد و آن را در زمان ایده‌آلی سفارش داد. به‌طورکلی، بهای مس تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد و صنعت و محصولات مسی می‌گذارد؛ به‌‌همین‌جهت، روند ارزش‌گذاری آن بسیار مهم است. از‌این‌رو، صنعتگران و معامله‌گران بازار باید علم پیش بینی قیمت فلزات را یاد بگیرند. در ادامه به پیش بینی قیمت مس در سال 1403 پرداخته‌ایم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مس در 1403

بر مبنای پارامترهای مختلفی، قیمت مس تعیین می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حجم استخراج، میزان عرضه و تقاضا و همین‌طور، وضعیت اقتصادی داخلی و جهانی اشاره کرد. درواقع، تمام هزینه‌های صرف‌شده از استخراج مس تا تولید نهایی آن بر بهایش تاثیر می‌گذارد. ضمن اینکه استخراج این فلز یک پروسه پیچیده است که با استخراج سنگ معدن شروع می‌شود و سپس، فرآیندهای مختلفی بر روی آن انجام می‌گیرد؛ به‌همین‌خاطر، مس جزو فلزات باارزش و گران بهای صنعتی محسوب می‌شود.

 

قطعات مسی را در تصویر مشاهده می‌کنید.

 

همچنین، نقش عرضه و تقاضا در تعیین قیمت مس بسیار پررنگ است. افزایش تقاضا رابطه مستقیمی با صعودی شدن نرخ محصولات مسی دارد. مس نیز به عنوان یک فلز پرتقاضا نوسانات صعودی زیادی را در طول سال ثبت می‌کند. کاهش تقاضا هم منجر به نزولی شدن بهای آن می‌شود. میزان عرضه نیز به اندازه تقاضا تاثیرگذار است. با افزایش عرضه محصول، بازار به‌صورت کامل تامین می‌شود و محصولات آن با قیمت متعادلی ارائه می‌شوند. درمقابل، کاهش عرضه محصول موجبات رشد قیمت آن را فراهم می‌کند.

علاوه بر این موارد، وضعیت اقتصادی کشور تاثیر چشمگیری بر قیمت فلزات می‌گذارد. براین‌اساس، بازار مس با تداوم تورم افسارگسیخته و نوسانات شدید نرخ ارز با تغییرات قیمتی زیادی مواجه خواهد شد. حتی تغییرات اقتصادی جهانی نیز بر مسیر بازار اثر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، با افزایش قیمت جهانی مس شاهد رشد نرخ آن خواهیم بود. به‌طورکلی، اقتصاد جهان علل‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته بر نرخ نهایی فلزات موردنیاز دنیای صنعت اثر می‌گذارند. بنابراین، ارزش این فلز برحسب عوامل داخلی و خارجی مختلفی تعیین می‌شود.

قیمت مس در سال گذشته چگونه بود؟

حجم واردات چین در سال گذشته تاثیر بسزایی بر نرخ فلزات پایه مانند مس گذاشت. این کشور با رفع محدودیت‌های کرونا در سال قبل حجم واردات خود را افزایش داد. به‌عبارتی، رشد اقتصادی چین به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ مس در جهان منجر به افزایش سرانه مصرف آن شد. افزایش تقاضای کلان نیز همان‌طور که اشاره شد، به رشد قیمت مس منجر می‌شود. بنابراین قیمت این فلز در سال 1402 تا حدودی افزایش بود. البته این روند افزایشی بعد از مدتی کاهش یافت و نوسانات زیادی داشت. درکل، کشورهای چین و آمریکا از کشورهایی بودند که بر روند ارزش‌گذاری فلزات سال قبل اثر گذاشتند. افزایش قیمت مس باعث افزایش قیمت محصولات این فلز می‌شود. برای مثال با توجه به نمودار زیر، قیمت لوله مسی در سال گذشته روندی افزایشی داشته است.

 

 

تحلیل پیش‌بینی قیمت مس برای سال 1403؛ کاهش یا افزایش؟

در زمان بررسی چشم‌انداز قیمت مس در سال ۱۴۰۳ باید به داده‌های کلان، مدل‌های پیش بینی و روندهای گذشته آن دقت کرد. مس جزو آن دسته از فلزاتی است که در نوآوری‌های جدید بکار گرفته می‌شود. طبق داده‌های به‌دست‌آمده نیز تولید کربن در حال کاهش است و این فلز در بسیاری از تجهیزات آینده مانند ماشین‌های برقی تعبیه خواهد شد؛ این افزایش نیاز به مس منجر به صعودی شدن بهای آن می‌شود. کارشناسان نیز معتقدند باید ظرفیت تولید مس چهار برابر افزایش یابد تا پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد. این گزارش‌ها بیانگر رشد نرخ مس در سال پیش‌رو و حتی یک دهه اخیر است.

ضمن اینکه روندهای گذشته قیمت‌گذاری مس متغیر بودن بهای آن در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد. این نوسان در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت؛ اما سیر کلی آن افزایشی پیش بینی می‌شود. علاوه بر این، هرگونه اتفاقات سیاسی و اقتصادی در داخل یا خارج از کشور می‌تواند نرخ فلزات را تغییر دهد. بسیاری از این اتفاقات قابل پیش بینی نیستند؛ به‌همین‌جهت، نمی‌توان نرخ دقیق فلزات پایه را حدس زد. درکل، با توجه به شرایط موجود روند کلی بازار تصاعدی تخمین زده می‌شود. به‌این‌ترتیب، جهت برآورد نرخ فلزات مدنظر خود می‌بایست اخبار اقتصادی و سیاسی روز را دنبال کنید و نظرات کارشناسان خبره را هم جویا شوید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط